SEMINARIO: “Molecular insights into the uropathogenesis of Acinetobacter baumannii”

VIERNES 24/08 9:30 Hs Auditorio IBR

Molecular insights into the uropathogenesis of Acinetobacter baumannii.

MARIO FELDMAN

Associate Professor. Department of Molecular Microbiology

Washington University school of Medicine St Louis. St Louis, MO, USA

Multidrug resistant (MDR) infections caused Dr. by the bacterial pathogen Acinetobacter baumannii (Ab) are increasing at alarming rates. Ab has become the Gram-negative bacterium with the highest rate of multidrug resistance.  As such, it is categorized by the World Health Organization as a critical priority for the research and development of new antimicrobial therapies. Ab is largely associated with healthcare-acquired infections in immunocompromised or critically ill patients. As a group, Ab strains are currently regarded as opportunistic, “niche-unspecific” pathogens capable of causing pneumonia, septicemia, and soft tissue and urinary tract infections (UTIs), including catheter-associated UTI (CAUTI). Challenging this paradigm, we have identified an Ab strain that acts as a “niche-specific” pathogen, displaying the specific ability to colonize the urinary tract but not the lungs of a susceptible host. We show that certain “uropathogenic Ab (UPAb)” strains are equipped with specific virulence factors that facilitate their adhesion and survival in the human bladder.

Associate Professor. Department of Molecular Microbiology

Washington University School of Medicine St Louis. St Louis, MO, USA